English  / عربي

مجلة كليات التربية

logo

بالعلم ..تبني الاوطان

انطباع الطلبة حول التربية العملية والمشكلات التي يواجهونها

(أ . هناء البشتي اللب كلية التربية ال ا زوية جامعة ال ا زوية)
ملخص

يهدف هذا البحث إلى د ا رسة انطباع الطلبة حول التربية العملية والصعوبات التي قد يواجهونها أثناء أداء التربية العملية حيث تم اختيار العينة من السنة ال ا ربعة من قسم اللغة الانجليزية بكلية التربية للعام الجامعي 2016 / 2017 م ، وقد قامت الباحثة بإعداد استبيان وتوزيعه على 100 طالبة من الطالبات المدرجات في التربية العملية ، وأشارت النتائج إلى أن الطالبات قد استفدن كثي ا ر من تدريبات التربية العملية في اكتساب العديد من مها ا رت التواصل والحوار مع الطلاب في المدرسة ، وكيفية إدارة الفصل ، وأشارت الطالبات كذلك إلى أن تدريب التربية العملية كان له تأثير إيجابي ، وقلن أيضا أنهن واجهن بعض الصعوبات عند أداء التربية العملية وفي نهاية هذه البحث قدمت الباحثة توصيات للنهوض أكثر بهذا التدريب وكيفية تجاوز الصعوبات التي من الممكن أن تقف عائقا أمام إنجاز الأهداف المرجوة من هذا البرنامج .**STUDENT- TEACHERS' PERSPECTIVES OF TEACHING PRACTICE AND CHALLENGES**This study aims at investigating the student- teachers' perspectives of teaching practice. It also assesses the challenges that students encounter while in the schools that they are attached for teaching practice. The sample was taken from the forth year of English department at the Faculty of Education at university of Zawiya who had done teaching practice during the academic year 2016/2017. A survey design was used and a quantative questionnaire was administered to 100 student teachers. The findings of this research indicate that the participants have benefite from the teaching practice in many of teaching skills such as: communication with students and classroom management skills. The participants also indicate that the experience of teaching practice had made an impact on their perception of the teaching profession and they did experience challenges while on teaching practice. Based on the findings of this study, recommendations are given on how to improve students' perspectives and challenges.