English  / عربي

مجلة كليات التربية

logo

بالعلم ..تبني الاوطان

تعلم مهارة التحدث باللغة الانجليزية لدى طلاب المرحلة الابتدائية بمدارس مدينة الزاوية

(إعداد: د / الصادق محمد سالم كلية التربية الزاوية جامعة الزاوية)
ملخص

تهدف هذه الدراسة إلي التحقق من تعلم مهارة التحدث باللغة الانجليزية في مدارس المرحلة الابتدائية بمدينة الزاوية ، والصعوبات التي تواجههم ، حيث إن معظم طلاب المرحلة الابتدائية في مدينة الزاوية يخفقون في تعلم مهارة التحدث باللغة الانجليزية. يرجع هذا بسبب إهمال مهارة التحدث داخل الفصل الدراسي ، وتشتمل هذه الدراسة على الآتي : التعرف علي مشاكل الصف وفرضياتها ، بعض الدراسات السابقة في حقل التعليم واختباراتها ، والعلاقة بين مهارة التحدث والمهارات الأخرى . استخدم الباحث طريقتين لجمع المعلومات ، وهما طريقة الملاحظة ، والاستبانة. الجزء الأخير اشتمل علي النتائج ، والتوصيات ، والمقترحات التي يمكنها أن تساعد الطلاب على تحسين مهارة التحدث ، كما توصلت إلى أنه لا توجد علاقة وثيقة بين الطلاب فيما بينهم ، أو مع معلميهم داخل الفصل . **Investigating Teaching Speaking in Primary Schools in Zawia**Abstract**This study aims to investigate the present situation of teaching speaking skills to students in primary schools, and the difficulties encountered. Most of the primary school students in Zawia fail to speak in English. This is because the fact that the speaking skill would be neglected inside the classroom. This study included the following: the first identifies the classroom problems of the study as well as the hypothesis of the procedure of the study. Some previous studies in the field of teaching and testing the speaking skill are discussed. The second shows that the importance of teaching and relationship between speaking and other language skills. The procedures of the study are provided in order to get a clear picture of the situation in general and students' oral incompetence in particular. The researcher used two techniques to collect data; namely: observation, questionnaire for teachers. Data is analyzed and the results of the study are presented and discussed. The last part included various remedial education and recommendations that may help the students improve their speaking skill. Finally, reveals a number of problems that may kinder students while speaking or learning English. The problems may the use of: The grammar translation method. And no student-student or student-teacher interaction in class, which lead to passive learning.